SofiaPresits

Alla inlägg under februari 2015

Av Sofia Presits - 28 februari 2015 19:37

Jag har ju berättat om att jag och mamma skulle på äventyr idag och att det skulle komma något spännande. Idag var vi nämligen uppe i Blekinge och hämta en urgullig ponny och 5 jättesmå hönor och en tupp. Mamma har länge velat ha en ponny som den som är på reklamen på ATG, så nu fick hon äntligen en. Han heter Silver och är en snart 3 årig hingst på 78 cm. Han är väldigt liten och busig men ändå supersnäll när man ska borsta honom, leda honom och allt sådant. Man kan säga att han är busig med "glimten i ögat".

Hönsen är väldigt små och de heter Törnrosa, Fiona, Rapunzel, Ariel och Snövit. Tuppen är min och han heter Martin Beck, vår andra tupp som är 3 gånger så stor heter Kurt Wallander.

Min tupp är den som är längst in och han är väldigt fin, fast väldigt tuff.

Världens gulligaste Silver.

Han kan redan två lätta trick!

Rulla sig det första han gör!

Nyfiken var han när han fick komma ut.

Mamma har redan skämt bort honom med 2 nya grimmor och ett nytt täcke.

Av Sofia Presits - 27 februari 2015 08:13

Fredag idag! Så najs, äntligen helg. Min helg kommer bli så himla bra, imorgon ska jag och mamma åka till Blekinge, ni får veta varför imorgon. På söndag fyller syrran år och då ska vi ha släktmiddag, sen ska jag till kyrkan med konfan.

Sötaste Diesel imorse. <3

Av Sofia Presits - 25 februari 2015 20:58

Idag hade vi kulturdag i skolan, det var inte speciellt kul, tyckte inte det var speciellt lärorikt heller, men man fick ju en pause från allt skolarbete så det var bra. Vi skulle först rita kläder från olika kulturer, vilket jag tyckte var helt ointressant, sen tittade vi på en film om människor som bodde i amazon-skogen i Brasilien, de använder sig bara av naturen och jagar, alltså har de inga  mobiler, bilar eller något sådant. jag tyckte det var intressant, Julia har berättat om något liknande som de såg när hon var i Brasilien, skillnaden var att de på filmen aldrig hade träffat andra människor än deras eget folk, men det hade de människorna som bodde där Julia såg dem. Sen hade vi lite Salsa-dans och Ju jutzu. Jaja nog pratat om skolan, efter skolan så gav jag hästarna mat, sen kom Julia och mamma hem efter att de varit iväg på lite äventyr, då red jag och Julia, vi red först Firoda och Lady Mai, det gick superbra. Sen travade vi Power och Petite, Petite bockade inte eller något med mig idag, så hon var snäll. Sen åt vi köttbullar och kollade tv. Idag fick jag reda på en jätteroligt nyhet, ni får reda på den på lördag, så håll ut och vänta!

Av Sofia Presits - 24 februari 2015 07:51

Nu ska jag dra till skolan, har rätt så lugn dag, inte så många läxor. Sen efter skolan ska jag på Konfa och det ska bli jätteroligt. Efter det så ska jag hem och cykla med mamma när hon springer. Sen får det bli lite mys med Firoda. Igår red jag Firoda och hon var så himla bäst, hon var så himla fin och efter jag ridit henne så stod jag och pysslade om henne i timmar.

Av Sofia Presits - 24 februari 2015 07:30

Två ställen som jag skulle vilja besöka är Bahamas och Dubai.


Bahamas vet jag egentligen inte varför jag vill dit, jag har bara fastnat för det och det verkar vara så himla fint där. Sen brukar jag och min kompis skoja om att våra hästar kommer därifrån, vet inte direkt hur vi kom på det, haha. Men det är verkligen ett ställe som jag skulle vilja besöka. Sen finns där väldigt söta grisar i vattnet som man kan simma med. 

       


Det andra är Dubai, när det är Dubai World cup, det är världens största galopptävling och det skulle varit så coolt att få åka dit och se det. Vinnaren i det stora loppet får 43 miljoner, häftigt! Jag tycker att Dubai verkar vara en så fin och häftig stad.

 

Av Sofia Presits - 23 februari 2015 21:00

 

Av Sofia Presits - 22 februari 2015 22:46

  

Vill ha vår nu!!



Av Sofia Presits - 20 februari 2015 22:31

Idag var det en lång stalldag. Först var veterinären och kollade på Power, han har ju haft en senskada men nu kan Julia börja trava på honom igen, Power ser redan mycket lyckligare ut. Det bästa han vet är att få uppmärksamhet och att få bli riden. Sen åt vi. Sen red jag Firoda tillsammans med Lady Mai och Julia. Det gick jättebra, vi red först i paddocken och sen red vi på fältet och firoda var jättepigg på fältet. Sen red Julia på Power med mig och Petite Fille. Jag brukar inte rida Petite men idag var det tydligen min tur, haha. Jag brukar annars få rida Lady Mai men idag paxade Julia henne. Det gick jättebra att rida Petite och Power. Power var så glad att få ridas igen. Petite var duktig, hon busade bara kanske 4 ggr. En gång var hon lite dum och då stegrade hon och hoppade rätt upp i luften, men jag tycker ändå om henne väldigt mycket. Det är något speciellt med henne. Kanske blir hon min nya favvorit, såklart efter Firoda och Grey Goose, ingen kan ta deras plats. Jag tycker det är bra att hon busar lite för då lär jag mig mer, om hon går snällt hela tiden så utvecklas jag inte och jag vill kunna rida svåra hästar också. Efter vi ridit så tvättade vi transporten och lastbilen. Sen kom mamma hem och jag cyklade med henne när hon sprang. 


Imorgon ska jag gå upp kl 05, bara för Julia ska jobba 09 och vill hinna rida alla hästar innan. Jag ska rida samma hästar som idag, Fiffi och Petite. Sen ska jag och mamma handla tills vi ska på skidsemester i Norge. På kvällen ska vi äta fisk, låter som en bra dag enligt mig.   


Hittade en jättefin bild på Goosan. 

Presentation

Jag är en 14 årig tjej som älskar hästar. Jag tävlar i ponnygalopp men jag ska börja tävla i den stora galoppen nästa år. Jag har 1 häst, hon är en d.ponny som jag tävlar med i ponnygalopp. Hon är Sveriges snabbaste ponny, vi vann SM 2014 & 2015.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Arkiv

Firoda CC

 

Namn:         Firoda CC     

Smeknamn:  Fiffi/Fia

Ras:   Engelskt fullblod/Welsch

Färg:           Skäck       

Höjd:          148 cm        

Kategori:     D-ponny  

Kön:            Sto  

Född:          2003

 

Vunnit SM 2014 o 2015 i ponnygalopp. Vunnit 8 av 11 starter.

Petite Fille

Namn:         Petite Fille    

Smeknamn:  Petite

Ras:       Engelskt fullblod

Färg:           Fux       

Höjd:          ca 165 cm        

Kategori:     Storhäst

Kön:            Sto  

Född:          2011

 

Lady Mai

  Namn:         Lady Mai

Smeknamn:  Maja

Ras:     Engelskt fullblod

Färg:           Brun      

Höjd:          ca  165 cm        

Kategori:     Storhäst 

Kön:            Sto

Född:          2011

 

Amambai

 

Namn:         Amambai

Smeknamn: Amambai

Ras:            Engelskt fullblod

Färg:           Svart/mörkbrun     

Höjd:          155 cm        

Kategori:     Storhäst

Kön:            Sto  

Född:          2014

 

Delicia

 

Namn:         Delicia

Smeknamn:  Deicia

Ras:         Engelskt fullblod

Färg:           Fux       

Höjd:          ca 170 cm        

Kategori:     Storhäst 

Kön:            Sto  

Född:          2014

 

Silver

  Namn:          Silver    

Smeknamn:  Silver

Ras:             Minishettis

Färg:            Svart   

Höjd:           77 cm       

Kategori:      A-ponny

Kön:             Vallack 

Född:           2012

 


Ovido - Quiz & Flashcards