SofiaPresits

Alla inlägg under maj 2015

Av Sofia Presits - 31 maj 2015 20:50

Nu är hon äntligen här, hon är så fruktansvärt söt och hon verkar riktigt busig. Imorgon påbörjar vi vårt träningsschema. Fast nu i början kan jag bara hänga på henne och skritta.

Hon är redan bästa kompis med Firoda.

Av Sofia Presits - 30 maj 2015 19:44

Idag var jag på Klampenborg i Danmark igen och tävlade ponnygalopp. Det gick superbra och Firoda var jätteduktig. Från början stod hon i en Box helt ensam i ett stall och där fick hon panik och då kunde vi flytta henne till en annan Box. Där var hon hur lugn som helst. Under loppets gång så var det bara full fart. Hon höll front från start till mål och vann. Världens bästa ponny!! Kan inte säga mycket mer än att jag är väldigt glad och otroligt tacksam för att alla hjälper mig och framförallt att Firoda alltid ställer upp och ger aldrig upp i första hand. Vi älskar att vinna!

Så fina priser vi fick!!

Av Sofia Presits - 28 maj 2015 17:02

Idag är jag sjuk och hemma från skolan. Det är lite bättre nu men har fortfarande väldigt ont i huvudet. Men imorgon ska jag ändå åka till skolan, vi har redovisningar på tekniken så jag måste gå. Sen ska vi kanske åka till Danmark dagen innan och låta Firoda stå där en natt innan loppet. Denna helgen kommer bli rolig om jag blir frisk. Ska först tävla på lördag ju. Sen på söndag kommer den nya ponnyn ju.

Hon är 5 år och hon är min kusins häst. Hon reds in som 4-åring och har haft ett föl innan dess men hon har börjat tramsa jättemycket nu och hon ska säljas men hon kan inte säljas som hon är nu. Därför måste hon komma till mig och bli utbildad. Jag kommer få börja om från början och börja hänga på henne och skritta lugnt nu i början. Jag ska ta det lugnt och försiktigt och inte förhasta allting. Ponnyn är en b-ponny som heter Beauty. Nu tänker ni säkert att jag inte kan rida b-ponny längre men eftersom jag inte väger så mycket och Beauty behöver en orädd ryttare så kan jag rida henne ändå. Jag ska ha henne hela sommaren och vi kommer säkert få jättekul tillsammans.

Av Sofia Presits - 27 maj 2015 20:15

Nu är vi snart hemma. Vi har varit på träning med Petite Fille och Lady Mai, det gick ganska bra, Petite var lite busig med mig och stegrade, men sen fick allt superbra. Innan vi åkte till Jägersro så hann jag rida Firoda och mocka. Firoda var så duktig. Hon kändes superbra inför tävlingen på lördag. I helgen så händer det många roliga saker, jag ska tävla på lördag och det ska bli jättespännande.

Bara tre startande i mitt lopp.

Världens finaste Firoda!!





På söndag så kommer det en ny ponny till mig. Det ska bli så himla roligt! Längtar så mycket. Mer om henne kommer på söndag när hon har kommit.

Av Sofia Presits - 24 maj 2015 21:19

Nu är snart helgen slut. Min helg har varit jättebra. I fredags tävlade hästarna i Göteborg. Det gick sådär, lady Mai gick omkull innan start och startade aldrig. Petite var jätteduktig. Hon kom 5:a men loppet var lite långt för henne och banan var väldigt tung. Men hon var ändå så duktig, hon slutar aldrig förvåna oss, världens bästa. Igår städade jag hela ovanvåningen och sen på kvällen kom mina kompisar, vi hade jätteroligt och kollade på Eurovision. Måns vann! Tjiho!! Idag har jag haft en lugn dag tillsammans med mamma. Vi handlade först. Sen gick vi en lång runda med Silver. Det är alltid så mysigt att busa med honom, han har alltid så mycket energi och man blir så glad. Sen red jag Firoda och hon var magisk. Så himla fin, fast hon var väldigt stark och pigg i galoppen men allt gick bra. Imorgon får hon in på banan och springa av sig lite, hon ska ju kanske tävla på Klampenborg på lördag. Sen åt vi grillat nu på kvällen och det var så gott.

Så himla vacker dag!

Av Sofia Presits - 21 maj 2015 16:49

Sorry för att jag inte bloggat på många dagar. Det är mycket som händer just nu. Mycket i skolan, alla kompisar och såklart mycket med hästarna. Vi var på Jägersro igår med stona och det gick super. De var jätteduktiga men Petite som jag red var lite tjurig och stegrade en gång och sen var hon stark på banan. Men hon är ändå bäst och hon kommer alltid att va. Nu ska jag snart äta, sen ska vi ut och fixa till alla hästarna, vi ska gå med stona och Firoda ska gå en lugn tur i skogen. Sen måste vi packa för att imorgon så hämtar Julia mig på skolan och då ska vi åka till Göteborg med båda stona. De ska starta där, Lady Mai 1200 m med Julia och Petite Fille 2400 m med Marcos. Vi hoppas att det går jättebra. Vi behöver verkligen få lite framgång nu :)!

En av mina favorit bilder på mig och Firoda, så himla Fiin!

Av Sofia Presits - 20 maj 2015 07:01

Onsdag idag och vi har måldag i skolan, det betyder att man jobbar med vad som helst, man har ingen bestämd sak som man kan göra. Jag ska jobba träslöjd och teknik.
Igår var det en jättetråkig dag i skolan, Moa var sjuk och hon är en av mina bästa vänner som jag brukar vara med. Men efter skolan så red jag Firoda, hon var så fin. Sen red jag Perite Fille tillsammans med Julia och Lady Mai. Det var supermysigt och hästarna skötte sig exemplariskt. Idag är det Jägersro som gäller :)!

Moa <3

Av Sofia Presits - 17 maj 2015 19:33

1. Fyll alltid på nytt vatten till din häst, varje dag. Både i Box och hage. Tvätta vattenhinken minst 3 ggr/vecka.

2. Ta in din häst och kolla över den och borsta den varje dag, då blir både hästens päls fin och glansig och du ser så att den inte har någon skada.

3. Ta oftast med något godis när du hämtar din häst i hagen, då ser den dig som något roligt när du kommer och ska hämta den.

4. Var noggrann med att mocka noggrant varje dag. Din häst ska aldrig behöva ligga ner på skit osv, utan ha alltid rent.

5. Om din häst blivit svettig under ett jobbigt pass, låt aldrig den gå ut i hagen utan täcke. Ställ den hellre inne i boxen med ett fleecetäcke så att det andas.

Hoppas ni gillade inlägget :)

Presentation

Jag är en 14 årig tjej som älskar hästar. Jag tävlar i ponnygalopp men jag ska börja tävla i den stora galoppen nästa år. Jag har 1 häst, hon är en d.ponny som jag tävlar med i ponnygalopp. Hon är Sveriges snabbaste ponny, vi vann SM 2014 & 2015.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

Arkiv

Firoda CC

 

Namn:         Firoda CC     

Smeknamn:  Fiffi/Fia

Ras:   Engelskt fullblod/Welsch

Färg:           Skäck       

Höjd:          148 cm        

Kategori:     D-ponny  

Kön:            Sto  

Född:          2003

 

Vunnit SM 2014 o 2015 i ponnygalopp. Vunnit 8 av 11 starter.

Petite Fille

Namn:         Petite Fille    

Smeknamn:  Petite

Ras:       Engelskt fullblod

Färg:           Fux       

Höjd:          ca 165 cm        

Kategori:     Storhäst

Kön:            Sto  

Född:          2011

 

Lady Mai

  Namn:         Lady Mai

Smeknamn:  Maja

Ras:     Engelskt fullblod

Färg:           Brun      

Höjd:          ca  165 cm        

Kategori:     Storhäst 

Kön:            Sto

Född:          2011

 

Amambai

 

Namn:         Amambai

Smeknamn: Amambai

Ras:            Engelskt fullblod

Färg:           Svart/mörkbrun     

Höjd:          155 cm        

Kategori:     Storhäst

Kön:            Sto  

Född:          2014

 

Delicia

 

Namn:         Delicia

Smeknamn:  Deicia

Ras:         Engelskt fullblod

Färg:           Fux       

Höjd:          ca 170 cm        

Kategori:     Storhäst 

Kön:            Sto  

Född:          2014

 

Silver

  Namn:          Silver    

Smeknamn:  Silver

Ras:             Minishettis

Färg:            Svart   

Höjd:           77 cm       

Kategori:      A-ponny

Kön:             Vallack 

Född:           2012

 


Skapa flashcards