SofiaPresits

Alla inlägg den 9 december 2014

Av Sofia Presits - 9 december 2014 21:55

Nu tänkte jag skriva ett inlägg om det som jag brinner för mest. Det är galopp, jag tycker att det där med att hålla på med galopp är en kick, det piggar upp livet, även om man har en dålig dag så kämpar man vidare. Galopp är världens största hästsport, i Sverige är den väldigt liten men i världen är den stor. Vi skulle ju vilja att den blir stor i sverige också, men det är svårt, många tror att det är en farlig sport, att man bara hoppar upp på hästen och sen springer den. Riktigt så är det inte. Det krävs bra balans, bra styrka i ben och armar och ett stort mod. Du måste våga. Det är riktigt roligt. Hästen springer det snabbaste den kan och du och hästen blir ett team, ni kämpar tillsammans för samma sak. Alla kämpar för att vinna och alla gör det någon gång. När du väl gör det så är det riktigt härligt, allt slit och alla sena kvällar, tidiga morgnar har gett resultat. Det jag skulle vilja med ungdommar och andra som är tveksamma på galoppsporten är att ni ska testa. Ni kommer få en energikick och ni kommer ha så roligt. Hoppning, dressyr och yadayada är roligt men inget är likt galopp, det är någon specciellt som man bara måste testa för att känna känslan.


Det bästa är om man börjar på ponny och går upp som amatörjockey sen och sen proffs om man vill. Som jag, jag började på a-ponny, sen b-ponny, nu d-ponny, nästa år amatörjockey och sen kanske proffsjockey om min vikt och längd inte blir för lång. 


Är du sugen på galopp eller varför inte Ponnygalopp? Gå in och titta på https://www.svenskgalopp.se 


Vi ses på galoppbanan! 

       

Av Sofia Presits - 9 december 2014 21:42

Idag är det tisdag. Idag var det ingen konfa, den är slut för i år. Är bara en konfa träff på söndag tror jag. Tråkigt att den är slut, den var väldgt rolig och det tror jag alla tyckte. Jag var skeptisk från början men nu gjorde jag rätt val, tvekar ni på att konformera er? Gör det! Ni lär inte ångra er, massa roliga läger och nya kompisar. 


Idag när jag kom hem från skolan så mockade jag och sen klädde vi granen, den blev super fin. Julia var ledig idag så hon red Firoda till mig, så snällt. Det är svårt att hinnna rida innan det blir mörkt efter skolan, som tur har vi en jättebra pannlampa och upplyst paddoch jättenära. 


 

Saknar detta, minns det som det var igår. Mitt första SM-guld tog jag år 2014 med Firoda CC och tränare Julia Presits! Vi gjorde det tillsammans, INGEN kan ta ifrån oss det nu. Firoda var bäst, hon var snabbast, hon var överlägsen med 10 längder! 


Nästa år blir svårt men roligt! Jag kommer upp på storhäst också. Det blir häftigt! 



Presentation

Jag är en 14 årig tjej som älskar hästar. Jag tävlar i ponnygalopp men jag ska börja tävla i den stora galoppen nästa år. Jag har 1 häst, hon är en d.ponny som jag tävlar med i ponnygalopp. Hon är Sveriges snabbaste ponny, vi vann SM 2014 & 2015.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< December 2014 >>>

Arkiv

Firoda CC

 

Namn:         Firoda CC     

Smeknamn:  Fiffi/Fia

Ras:   Engelskt fullblod/Welsch

Färg:           Skäck       

Höjd:          148 cm        

Kategori:     D-ponny  

Kön:            Sto  

Född:          2003

 

Vunnit SM 2014 o 2015 i ponnygalopp. Vunnit 8 av 11 starter.

Petite Fille

Namn:         Petite Fille    

Smeknamn:  Petite

Ras:       Engelskt fullblod

Färg:           Fux       

Höjd:          ca 165 cm        

Kategori:     Storhäst

Kön:            Sto  

Född:          2011

 

Lady Mai

  Namn:         Lady Mai

Smeknamn:  Maja

Ras:     Engelskt fullblod

Färg:           Brun      

Höjd:          ca  165 cm        

Kategori:     Storhäst 

Kön:            Sto

Född:          2011

 

Amambai

 

Namn:         Amambai

Smeknamn: Amambai

Ras:            Engelskt fullblod

Färg:           Svart/mörkbrun     

Höjd:          155 cm        

Kategori:     Storhäst

Kön:            Sto  

Född:          2014

 

Delicia

 

Namn:         Delicia

Smeknamn:  Deicia

Ras:         Engelskt fullblod

Färg:           Fux       

Höjd:          ca 170 cm        

Kategori:     Storhäst 

Kön:            Sto  

Född:          2014

 

Silver

  Namn:          Silver    

Smeknamn:  Silver

Ras:             Minishettis

Färg:            Svart   

Höjd:           77 cm       

Kategori:      A-ponny

Kön:             Vallack 

Född:           2012

 


Ovido - Quiz & Flashcards