SofiaPresits

Alla inlägg under mars 2015

Av Sofia Presits - 22 mars 2015 20:30

Nu är vi framme i Spanien, eller vi kom hem till mormors nya hus vid 17. Då kollade vi genom hela huset och det var en pool som var najs, dock lite kall nu men snart blir den varm. Sen åt vi Pizza och sen gick jag och mamma en lång runda med Diesel.

På stigen som vi gick på så var där 100 stycken kaktusar, nej men många! ;)

Imorgon ska vi till kyrkan för jag ska ju praoa där. Ska bli trevligt. Sen ska vi nog till ett köpcenter. Blir det fint väder så ska jag sola lite osv.

Av Sofia Presits - 20 mars 2015 16:09

Nu sitter jag på tåget till malmö. Slutade redan 14 idag. Fick gå tidigare då det var fredag osv. Det var sista dagen på JC och jag kommer sakna det faktiskt. Det har varit en rolig tid denna veckan. Men nu blickar vi fram mot Spanien. Tjiho. Tillbaka till att jag ska till Malmö, vad ska jag göra där då? Jo jag ska titta på bio, äta på resturang och sova hos Maria och Christian. Vi ska kolla på min favorit film, eller ja efterföljaren. Insurgent. Ska bli spännande.

Red Firoda imorse och det gick super. Har ridit henne nu två dagar och det har gått så bra. Ni förstår inte min lycka när allt snart sitter på plats med henne. Glädjetjut!!

Världens finaste d-ponny! Love u <3

Av Sofia Presits - 18 mars 2015 22:37

Idag var jag på Jägersro tillsammans med Julia och Marcos. Egentligen skulle vi bara ta med Maja och Petite men sen bestämde vi oss för att ta med Firoda och så skulle Marcos få se hur hon är. Det var ett superbeslut och nu har en liten klump ramlat från mig, eftersom vi nog vet varför hon sparkar i galoppen. Såklart har jag varit väldigt orolig över att Firoda. Men nu sa Marcos vad problemet är och det blev en lättnad. Problemet är att hon är väldigt pigg och stark och när hon drar ner huvudet så sparkar hon. Så nu ska jag rida henne med ett lite starkare bett och upp med huvudet när vi galopperar så får vi se om hon kommer över tröskeln och slutar. Hon är en väldigt svår ponny och det är inte bara att sätta sig och tuta och köra, utan man måste vara, orädd, bestämd och målmedveten. Man måste tänka ett steg längre för att allt ska fungera i vår ridning. Man måste ha ridvana för tillochmed Marcos som har ridit hela sitt liv och som rider svåra hästar varje dag säger att hon är en väldigt stark häst, man kan inte tro det om min lilla prinsessa men jo. Vi ska ändå åka och kolla upp henne för att ara på den säkra sidan. 


Idag var dagen på JC jätterolig. Hoppas den blir lika rolig imorgon. 


På fredag så ska jag, Maria och Chrille ut och kolla på bio och det ska bli superroligt för vi ska se insurgent och den är helt ny, den har premiär imorgon så jag är väldigt spänd. Den är en efterföljare på min favoritfilm (efter Hunger games ;) ) Divergent. Så det ska bli så kul att få se fortsättningen. 

Av Sofia Presits - 18 mars 2015 10:32

Nu har snart halva veckan gått på min prao och snart är det dags för ny prao. Men det är faktiskt roligt att vara i en butik och lära sig allt där. Sen kan det vara lite långtråkigt när det ibland inte kommer kunder. Men oftast har man någonting att göra. det bästa har varit att jag inte jobbar så länge. Börjar ju 11.

I em när jag kommer hem så ska jag och Julia åka till Jägersro med stona. Snart ska Firoda till veterinären och hoppas hon snart blir frisk. Saknar att få galoppera henne så himla mycket. I sommar ska hon vara frisk ?

Av Sofia Presits - 17 mars 2015 11:05

Idag börjar jag 11, eller lite efter för att bussen är inte så snabb.. Men det är iallafall väldigt najs att börja så sent. Sen praoar jag till 15.30 och då ska jag till konfan efter det. Det kommer bli roligt idag på konfan för vi ska bestämma allt som vi ska göra på själva konfirmationen som är den 18 april. Snart åker jag även till Spanien och det kommer bli så roligt, längtar! På söndag åker vi!!

Av Sofia Presits - 16 mars 2015 17:16

Då var första dagen på prao:n avklarad. Den var jättebra. Började 10 och slutade 15. Det var riktigt bra. När jag var där så fick jag lära mig att vika olika kläder och hur man lägger upp allt fint osv. Imorgon ska jag vara där 11-15.30 och efter så ska jag till konfa. Kommer bli skoj :) 

Av Sofia Presits - 15 mars 2015 23:59

vi har precis varit på bio, Jag, Jullan och Mackan. Haha bion var rätt så bra men sjukt konstig ;). Den heter Kingsman. Men det var mysigt ändå, vi köpte massa godis och ja haha!

Av Sofia Presits - 15 mars 2015 20:16

Idag var jag på Jägersro. Glömde säga att jag valde att ta med Lady Mai. Jag måste lära mig rida riktiga fullblod och Firoda kändes inte helt prima så vi ska kontakta veterinären imorgon, mer om det senare. Nu till dagen, den har varit helt underbar och väldigt lärorik. Gick upp 07.30, gav alla hästarna mat tillsammans med mamma. Mysigt. Sen iväg till Jägersro och det började med lite lärorik teori. Lady Mai fick vara modell och vi gick igenom hela hästens delar och ledaren kände på Lady Mai och hon sa att hon kändes helt prefekt. Hon berättade allt om vad man ska tänka på i ett galoppstall, om att man måste vara jättenoga med att kolla hur hästen har ätit upp, druckit upp och bajsat osv. Sen fick vi hoppa upp på hästarna. Vi fick även lära allt om hur det är i loppen. I galopp är det tex mycket svårare att hoppa upp och rida ner till starten än om man rider tex dressyr så har man alltid massa hästskötare som hjälper en med spänna sadelgjord osv. Jaja nu till när vi red, red ett varv första gången och det gick jättebra. Vi tränade att rida tillsammans och kunna hålla hästen. Det var väldigt svårt för båda hade jättestarka hästar. Sen åt vi och sen hade vi lite till teori om utrustning och sen red vi igen. Massa BRA lärdom idag, riktigt bra!

Fina hästar :)

Presentation

Jag är en 14 årig tjej som älskar hästar. Jag tävlar i ponnygalopp men jag ska börja tävla i den stora galoppen nästa år. Jag har 1 häst, hon är en d.ponny som jag tävlar med i ponnygalopp. Hon är Sveriges snabbaste ponny, vi vann SM 2014 & 2015.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Arkiv

Firoda CC

 

Namn:         Firoda CC     

Smeknamn:  Fiffi/Fia

Ras:   Engelskt fullblod/Welsch

Färg:           Skäck       

Höjd:          148 cm        

Kategori:     D-ponny  

Kön:            Sto  

Född:          2003

 

Vunnit SM 2014 o 2015 i ponnygalopp. Vunnit 8 av 11 starter.

Petite Fille

Namn:         Petite Fille    

Smeknamn:  Petite

Ras:       Engelskt fullblod

Färg:           Fux       

Höjd:          ca 165 cm        

Kategori:     Storhäst

Kön:            Sto  

Född:          2011

 

Lady Mai

  Namn:         Lady Mai

Smeknamn:  Maja

Ras:     Engelskt fullblod

Färg:           Brun      

Höjd:          ca  165 cm        

Kategori:     Storhäst 

Kön:            Sto

Född:          2011

 

Amambai

 

Namn:         Amambai

Smeknamn: Amambai

Ras:            Engelskt fullblod

Färg:           Svart/mörkbrun     

Höjd:          155 cm        

Kategori:     Storhäst

Kön:            Sto  

Född:          2014

 

Delicia

 

Namn:         Delicia

Smeknamn:  Deicia

Ras:         Engelskt fullblod

Färg:           Fux       

Höjd:          ca 170 cm        

Kategori:     Storhäst 

Kön:            Sto  

Född:          2014

 

Silver

  Namn:          Silver    

Smeknamn:  Silver

Ras:             Minishettis

Färg:            Svart   

Höjd:           77 cm       

Kategori:      A-ponny

Kön:             Vallack 

Född:           2012

 


Ovido - Quiz & Flashcards